Quasi vivo
Lebendigkeit in der italienischen Kunst der Frühen Neuzeit
"Liveliness" is the dominant topos in the art and discourse on art of the early modern era. It is characterized by a paradox, since the works only seem to live. But what is also reflected in the fascination with almost living works at the same time is the...
Jetzt vorbestellen
versandkostenfrei
Buch (Gebunden)
Fr. 69.90
inkl. MwSt.
- Kreditkarte, Paypal, Rechnungskauf
- 30 Tage Widerrufsrecht
Produktdetails
Produktinformationen zu „Quasi vivo “
Klappentext zu „Quasi vivo “
"Liveliness" is the dominant topos in the art and discourse on art of the early modern era. It is characterized by a paradox, since the works only seem to live. But what is also reflected in the fascination with almost living works at the same time is the impossibility of drawing rigid lines of demarcation between the living and the dead. Here, art explores what also occupied natural philosophy at the time in an experimental way. The book examines the transitions between living and dead in case studies, for instance, based on early tombs, anatomical renderings, and sculptural monochromy as well as on the history of coloring, Vasari's teleology, Michelangelo's non-finito, and Titian's portraits. What come into play are eroticism, monetary theory, the luster of eyes, and still-lifes, and also visual poetry, princely triumphal processions, and light and sculpture in the Baroque.
Autoren-Porträt von Frank Fehrenbach
Frank Fehrenbach, Universität Hamburg.
Bibliographische Angaben
- Autor: Frank Fehrenbach
- 2020, X, 588 Seiten, 170 Schwarz-Weiss-Abbildungen, Masse: 17,7 x 24,6 cm, Gebunden, Deutsch
- Verlag: De Gruyter
- ISBN-10: 3110374439
- ISBN-13: 9783110374438
- Erscheinungsdatum: 09.12.2020
Pressezitat
"In all diesen Studien verdeutlicht Fehrenbach, dass es sich bei Lebendigkeit um ein zentrales Anliegen der Renaissance handelt und nicht etwa um einen reinen Topos des Lobs oder Metaphorik. Damit leistet er einen wichtigen Beitrag zur bildwissenschaftlichen Beschäftigung mit der Macht der Bilder. Doch im Gegensatz etwa zur Horst Bredekamps 'Theorie des Bildakts' verzichtet Fehrenbach weitgehend auf anthropologische Ansätze. Ihn beschäftigen weniger die realen Auswirkungen einer tatsächlich als handelnd empfundenen Kunst als die ästhetische Reflexion im 'Zeitalter der Kunst" und die in der aristotelischen Mischform enthaltene Latenz. Er widmet sich dem 'quasi' im 'quasi vivo'." (Benjamin Paul in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 2021/2) *** "Quasi Vivo constitutes a powerful re-reading of Italian Renaissance art, in which the author focuses on how images, these assemblages of matter, are constantly perceived in the process of becoming alive." (Marco Pomini in: Kunstchronik, 2024/1, https://doi.org/10.11588/kc.2024.1)
Kommentar zu "Quasi vivo"
0 Gebrauchte Artikel zu „Quasi vivo“
Zustand | Preis | Porto | Zahlung | Verkäufer | Rating |
---|
Schreiben Sie einen Kommentar zu "Quasi vivo".
Kommentar verfassen