Kompetenzen für die Digitalisierung in der pflegeberuflichen Bildung
The increasing integration of digital solutions is changing work processes in the nursing profession, and with them the tasks, roles and responsibilities of professional nurses. With the Nursing Professions Act (PflBG) of 2020, the profession is becoming...
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Klappentext zu „Kompetenzen für die Digitalisierung in der pflegeberuflichen Bildung “
The increasing integration of digital solutions is changing work processes in the nursing profession, and with them the tasks, roles and responsibilities of professional nurses. With the Nursing Professions Act (PflBG) of 2020, the profession is becoming increasingly differentiated. Against this background, it becomes clear that competencies for digitization need to be defined for the different levels of education and training. This paper synthesizes two systematic reviews onCompetencies for Digitization in Nursing via a meta-analysis. The KOMET competence model according to Rauner (2010) is used as a theoretical framework, into which the competences elaborated are classified. With the assignment of the educational levels in the professional field of nursing, a competence matrix is created that enables connectivity to the German Qualifications Framework (DQR) and thus also to other professional fields. An operationalization of the assigned competencies derived from this allows a comparison with existing regulatory means of nursing education at the individual educational levels, whereby existing "gaps" in the curricula could be identified.
Inhaltsverzeichnis zu „Kompetenzen für die Digitalisierung in der pflegeberuflichen Bildung “
1. Pflegeberufliche Bildung im Umbruch 2. Grundlagen und Begrifflichkeiten 2.1 Strukturen der pflegeberuflichen Bildung2.2 Allgemeiner Kompetenzbegriff in der beruflichen Bildung 2.3 Kompetenzverständnis nach dem Pflegeberufegesetz2.4 Ein anschlussfähiges Kompetenz(mess)modell:Das KOMET-Kompetenzmodell nach Rauner 2.5 Digitalisierung in der Pflege2.6 Ein Kontinuum von Technikkompetenz bis hin zu Kompetenzen fürDigitalisierung2.7 Der Deutsche Qualifikationsrahmen (DQR) 3. Metaanalyse 3.1 Methodik der Metaanalyse3.2 Zwei Reviews als Datengrundlage für die Metaanalyse3.2.1 Darstellung der Ergebnisse aus dem NH_Dig-Projekt 3.2.2 Darstellung der Ergebnisse aus dem GaBaLEARN-Projekt3.3 Ergebnisse der Metaanalyse: Kompetenzmatrix und Operationalisierungder Kompetenzen 3.3.1 Vorberufliche Bildung3.3.2 Helfer- und Assistenzausbildung in der Pflege (ein bis zwei Jahre)3.3.3 Berufliche Pflegeausbildung3.3.4 Fort- und Weiterbildung in den Pflegeberufen3.3.5 Hochschulische Pflegeausbildung 4. Abgleich mit bestehenden Curricula in den Pflegeausbildungenin Deutschland und Identifikation von "Lücken" 4.1 Vorberufliche Bildung, Assistenz- und Helferberufe undFort- und Weiterbildung4.2 Berufliche Pflegeausbildung4.3 Hochschulische Pflegeausbildung5. Ausblick
Bibliographische Angaben
- Autoren: Johanna Telieps , Miriam Peters , Malte Falkenstern , Surya Saul , Bundesinstitut für Berufsbildung (BIBB)
- 2022, 73 Seiten, Masse: 21,1 x 29,9 cm, Kartoniert (TB), Deutsch
- Verlag: Verlag Barbara Budrich
- ISBN-10: 3847428985
- ISBN-13: 9783847428985
- Erscheinungsdatum: 13.12.2022
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