Impulse für die Bildungsforschung
Stand und Perspektiven. Dokumentation eines Expertengesprächs
Empirische Bildungsforschung ist ein grundlegender Forschungsbereich, der sich mit Voraussetzungen, Bedingungen, Prozessen und Ergebnissen von Bildung über die gesamte Lebensspanne hinweg innerhalb und ausserhalb von Bildungssituationen befasst. Vor dem...
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Produktinformationen zu „Impulse für die Bildungsforschung “
Empirische Bildungsforschung ist ein grundlegender Forschungsbereich, der sich mit Voraussetzungen, Bedingungen, Prozessen und Ergebnissen von Bildung über die gesamte Lebensspanne hinweg innerhalb und ausserhalb von Bildungssituationen befasst. Vor dem aktuellen Hintergrund der PISA-Befunde und der bildungspolitischen Diskussion gewinnt dieses Forschungsfeld zunehmend an Brisanz.
Das vorliegende Buch beschreibt den Stand der Empirischen Bildungsforschung in Deutschland unter Einbeziehung internationaler Entwicklungen und zeigt die Möglichkeiten, wie diese Forschung gefördert werden sollte. Im Vordergrund stehen besonders die Nachwuchsförderung, unterstützende strukturelle Rahmenbedingungen an Hochschulen sowie die Ausrichtung von Forschungsprogrammen auf spezifische Themenstellungen der Empirischen Bildungsforschung.
Das vorliegende Buch beschreibt den Stand der Empirischen Bildungsforschung in Deutschland unter Einbeziehung internationaler Entwicklungen und zeigt die Möglichkeiten, wie diese Forschung gefördert werden sollte. Im Vordergrund stehen besonders die Nachwuchsförderung, unterstützende strukturelle Rahmenbedingungen an Hochschulen sowie die Ausrichtung von Forschungsprogrammen auf spezifische Themenstellungen der Empirischen Bildungsforschung.
Klappentext zu „Impulse für die Bildungsforschung “
Das vorliegende Buch beschreibt den Stand der Empirischen Bildungsforschung in Deutschland unter Einbeziehung internationaler Entwicklungen und zeigt die Möglichkeiten, wie diese Forschung gefördert werden sollte. Im Vordergrund stehen besonders die Nachwuchsförderung, unterstützende strukturelle Rahmenbedingungen an Hochschulen sowie die Ausrichtung von Forschungsprogrammen auf spezifische Themenstellungen der Empirischen Bildungsforschung.
Lese-Probe zu „Impulse für die Bildungsforschung “
Research Quality and International Focus: A Perspective from the Netherlands (p.86)Paul P. M. Leseman
Universiteit Utrecht
1 Introduction
As a member of the DFG's Beirat "Forschergruppen in der Empirischen Bildungsforschung" I have been involved in the review of a number of proposals and preproposals for establishing Forschergruppen and noticed that, given our protocol and standards, only a part of the ample financial resources for educational research could be granted to only a few research groups. There are many factors that may explain this state of affairs, but one that consistently reappeared in the peer-reviews of (pre)proposals was the overall lack of an international orientation. This concerned both the way in which research proposals were constructed (with sometimes no reference at all to the international literature) and the qualification of the research staff as indicated by their past performance (with sometimes not a single publication in an international peerreviewed journal). These two aspects, the international orientation of the research proposal as such, and the international qualification of the staff, of course, are strongly interrelated. In order to be able to participate in the international research scene, a researcher or research group must relate to the current debates, take present theorizing and empirical findings as a starting point (which requires thorough knowledge of the ever increasing literature), adopt the standards and methods of peer researchers in other countries, and attempt to "make a valuable contribution to the field".
The state of educational research in Germany has been evaluated as not satisfactory. If one accepts the idea of a scientific field, like the educational sciences, as progressing through the accumulation of knowledge produced by many research groups and through collaboration in international networks, internationalisation of the field is a strong means to improve on quality. To illustrate what
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might be needed to strengthen the international orientation of educational research and to improve its "objective quality" (based on the scientific output and vitality of research programs), I will present here a perspective from the Netherlands. Educational research in the Netherlands, comprising pedagogiek (parenting, socialization, early childhood education and care, special education, youth care, clinical child and adolescent psychology, adolescent socialization and identity formation) and onderwijskunde (school-based education, didactics, learning and instruction, computers in education, teacher training, sociology of education, educational systems and educational policy), has under gone major changes in structure and culture the past 25 years. I will briefly (and subjectively) describe three major movements, which changed the face of the discipline dramatically – mostly in a favorable way, in my view.
2 Financing Research Programs under Conditions of Quality
A first significant point in time was the year 1983. Until then research at the Dutch universities – with notable exceptions in the exact sciences – was particularly scattered, incoherent, enormously varying in quality, without a clear future-oriented mission and without a proper organisational structure. Research time and subsidy for material research costs were, and still are, related to the number of students enrolled. Of the direct subsidy from the Ministry of Education to the universities roughly 40 per cent was intended for research and 60 per cent for teaching, which nowadays still is the ratio.
2 Financing Research Programs under Conditions of Quality
A first significant point in time was the year 1983. Until then research at the Dutch universities – with notable exceptions in the exact sciences – was particularly scattered, incoherent, enormously varying in quality, without a clear future-oriented mission and without a proper organisational structure. Research time and subsidy for material research costs were, and still are, related to the number of students enrolled. Of the direct subsidy from the Ministry of Education to the universities roughly 40 per cent was intended for research and 60 per cent for teaching, which nowadays still is the ratio.
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Inhaltsverzeichnis zu „Impulse für die Bildungsforschung “
1. Ausgangslage Manfred Prenzel: Zur Situation der Empirischen Bildungsforschung 2. Zur Situation der Erziehungswissenschaft an deutschen Hochschulen anhand ausgewählter Beispiele Heinz-Elmar Tenorth: Evaluation der Forschung in den Berufswissenschaften der Leherbildung in Niedersachsen Ype H. Poortinga: An Evaluation of Education Research at Bavarian Universities Wynand H. F. W. Wijnen: Erziehungswissenschaftliche Forschung in Baden-Würtemberg 3. Stand der Förderinitiative Walter Müller: Zwischenbilanz zur Förderinitiative "Forschergruppe in der Empirischen Bildungsforschung" 4. Spezifische Aspekte der Empirischen Bildungsforschung Erik De Corte: Intervention Research in Education: Some Comments Kristina Reiss: Fachdidaktische Forschung und Empirische Bildungsforschung Helmut Fend: Zur Lage des Nachwuchses in der Empirischen Bildungsforschung und Vorschläge zur Nachwuchsförderung Detlev Leutner: Strukturelle Massnahmen zur Förderung Empirischer Bildungsforschung an den Universitäten - Erfahrungen aus der DFG-Forschergruppe "Naturwissenschaftlicher Unterricht" an der Universität Duisburg-Essen 5. Empirische Bildungsforschung aus internationaler Sicht David Philips: Empirical Research in Education: Perspectives from England Paul P. M. Leseman: Research Quality and International Focus: A Perspective from the Netherlands 6. Einschätzungen der Bildungsforschung mit Blick auf gesamtstaatliche Förderprogramme:BLK/KMK/Bund Eckhard Klieme: Gesamtstaatliche Förderprogramme für Bildungsforschung: BLK/KMK/Bund Jürgen Schlegel: Statement zur Empirischen Bildungsforschung aus der Sicht der Bund-Länder-Kommission für Bildungsplanung und Forschungsförderung (BLK) Angelika Hüfner: Zur aktuellen Entwicklung der Empirischen Bildungsforschung aus Sicht der Kultusministerkonferenz (KMK) Veronika Pahl: Förderung der Empirischen Bildungsforschung durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) 7. Schlussfolgerungen Jürgen Baumert: Schlussfolgerungen mit Blick auf Hochschulen,
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Bund und Länder: Akzentsetzungen für die Empirische Bildungsforschung Manfred Niessen: Erwünschte weitere Optionen und unerwünschte Nebeneffekte der Förderinitiative: Anmerkungen aus der Sicht der Forschungsförderung 8. Empfehlungen zur Stärkung und Förderung der Empirischen Bildungsforschung
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Autoren-Porträt
Heinz Mandl, Diplom-Psychologe, Dr. phil., Professor für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie an der Ludwig-Maximilians Universität, Oeuvre Award for Outstanding Contributions to the Science of Learning and Instruction (EARLI, 2003).Forschungsschwerpunkte: Lehr-Lern Forschung, Wissensmanagement, Netzbasierte Wissenskommunikation, Blended Learning und Bildungscontrolling.
Bibliographische Angaben
- 2005, X, 174 Seiten, Masse: 17 x 24 cm, Gebunden, Deutsch
- Herausgegeben: Heinz Mandl, Birgitta Kopp
- Verlag: Akademie-Verlag
- ISBN-10: 3050041684
- ISBN-13: 9783050041681
- Erscheinungsdatum: 20.07.2005
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